For bare noen år siden satt de mye foran PC-en og spilte. Nå driver Jonas Håland (29) og Wiktor Midtbø (30) en av landets største nettbutikker for Tesla-tilbehør (AutoHobby) – med millionomsetning, søvnmangel og et eventyr som, ifølge dem, bare vokser.
– Vi skjønte at vi måtte gjøre noe mer med livet vårt enn å sitte og game, forteller de.
Da de startet hadde de en drøm om å jobbe lite og tjene mye.
– Men det er jo helt motsatt, ler de.
Samtidig elsker de sin nye tilværelse – og endelig har begge begynt å ta ut noe lønn.
Starten i garasjen
Våren 2021 la de startkapitalen på bordet – 150.000 kroner hver – og ryddet plass i Wiktors lille, private garasje på Vik.
– Allerede fra starten fikk vi overraskende god respons. Det var kaos, men et positivt kaos, sier Midtbø.
Etter noen måneder måtte de utvide til leid lokale på Vik. Derfra gikk ferden videre til en egen seksjon i et lagerbygg på Blakstadheia, finansiert med hjelp fra Sparebanken Sør (Norge).
– Vi fikk egentlig bare et skall med én stikkontakt, så alt annet måtte vi bygge selv. Strøm, lys, toalett, mesanin – hele pakken. Det ble 650.000 kroner ekstra, men det måtte til, sier Håland.
TikTok som motor
Gjennombruddet kom da de begynte å filme små monteringsvideoer på TikTok. I dag har Autohobby rundt 12.000 følgere.
– Vi viser hvordan du legger inn gummimatter, monterer spoiler, eller fresher opp bilen. Folk ser at det er enkelt – og så kjøper de, forteller Wiktor Midtbø som er ansiktet utad på sosiale medier.
Han ler:
– Vi filmer mye tull også, bare for gøy. Det funker det òg.
Nettbutikk endret alt
I sommer byttet de nettplattform. Resultatet var merkbart: Færre feilbestillinger, raskere kasse og flere kunder.
– Vi har hatt rekorder tre måneder på rad. I august omsatte vi for nærmere 1,3 millioner kroner på én måned. Det er ganske sykt å tenke på, sier Jonas.
Målet for 2025 er 7,5 millioner i omsetning. Allerede neste år tror de på over ti.
– Vi sa i 2021 at hvis vi nådde én million på en måned, skulle vi tatovere logoen vår. Nå må vi faktisk gjøre det, sier Wiktor Midtbø og smiler for kompisen har egentlig ikke vært så gira på tatovering, men nå skal han snart til pers.
Lange dager – lite søvn
Bak tallene ligger mye slit. Jonas Håland har i lange perioder kombinert bedriften med kvelds-/nattevakter som vekter på sykehus.
Han har levd på fire-fem timer søvn i snitt.
– Ikke sunt, men sånn er det når du bygger noe. Og det er verdt det, sier gutta
Wiktor nikker:
– Gründertilværelsen er ikke en tittel på LinkedIn. Det er 24-timers ansvar. Men vi elsker det.
Planene videre
Nå jobber de med å sikre tomt og finansiering til et nytt lager på 600 kvadratmeter (tomten er kjøpt men vi jobber med finansieringen). Det skal gi plass til større stylingdeler, flere elbilmodeller. De håper også å komme inn på det skandinaviske markedet. De har snust litt på det, men har foreløpig ikke tid til å følge opp alt byråkrati som følger med hvis man skal sende ting utenlands.
Men nå utvikler ting seg fort og dagens lagerseksjon er ikke nok for alt de bestiller inn.
– Vi trodde vi kunne være her i fem år. Men allerede nå ser vi at vi må videre, sier Jonas.
De kikket rundt seg i området rett ved Agder fengsel i Froland og fant ut at tomta til tidligere Padel Sør var til salgs til en pris de kunne tåle.
Med ståpåvilje og en velvillig bank som de opplever at tror på dem, slo de til.
Padelbanene er solgt og skal få nytt liv et annet sted.
Duoen håper å få opp nybygget på 600 kvadratmeter i løpet av neste år.
Humor som våpen
Jonas Håland har for øvrig erfaring med nettbutikk fra før.
For noen år siden startet han Ledhobby AS – der han solgte ekstralys, arbeidslys og varsellys til kjøretøy og maskiner. Bedriften finnes fortsatt, men det er likevel Tesla-deler i deres felles «baby» det handler mest om.
– Merker dere noe til Tesla-skam, undrer vi.
Men det har ikke bremset dem. Da Elon Musk havnet i kontroverser, svarte de med humor:
– Vi solgte klistremerker med teksten «I bought this car before Elon went crazy». Folk lo – og bestilte. Noen ganger gjelder det bare å snu det negative til noe gøy, sier Wiktor.
Han boltrer seg på TikTok og andre sosial medier. Og når de har opplevd å få tilsendt litt feil varer, snur de også det til noe gøyalt.
– Da renne bestillingene inn, får vi vite.
De har også funnet ut at pakker med flere ting i (starterkit/pakkeløsninger), slår godt an.
Kompisene – en fra Fevik og en fra Vik – står på. Hjemme har begge to både livsledsager og barn. der står også Teslaene deres.
– Vi har kjøpt oss hver vår Tesla i lik farge – Gul-grønn. Den de er de konene våre som kjører, sier de med et smil.
Det var Agderposten som publiserte dette først. Autohobby har gitt oss tillatelse til å legge ut artikkelen her også.
AutoHobby er samarbeidspartnere med oss i Pappaklubben. Du får alltid ekstra god rabatt gjennom oss.
Klikk deg inn HER for å lese mer og se rabattkoden.




