Lukk meny
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Bli medlem av Pappaklubben
    Pappa.noPappa.no
    • Forside
    • Artikler
      • Humor
      • Mental Helse
      • Gravid
      • 0-2 år
      • 3-8 år
      • 9-15 år
      • 16-18 år
      • Fra gruppen
      • Sex & Forhold
      • Tester
    • Rabatter
    • Klubbhuset
    • Barselgjengen
    • Nettbutikk
    • Gratis babypakker
    Pappa.noPappa.no
    Hjem » Les historien til to Pappaer som satset på Gründerlivet – AutoHobby
    autohobby-rabatt-partner
    Intervju

    Les historien til to Pappaer som satset på Gründerlivet – AutoHobby

    5 minutter lesing

    For bare noen år siden satt de mye foran PC-en og spilte. Nå driver Jonas Håland (29) og Wiktor Midtbø (30) en av landets største nettbutikker for Tesla-tilbehør (AutoHobby) – med millionomsetning, søvnmangel og et eventyr som, ifølge dem, bare vokser.

    – Vi skjønte at vi måtte gjøre noe mer med livet vårt enn å sitte og game, forteller de.
    Da de startet hadde de en drøm om å jobbe lite og tjene mye.
    – Men det er jo helt motsatt, ler de.
    Samtidig elsker de sin nye tilværelse – og endelig har begge begynt å ta ut noe lønn.

    Starten i garasjen
    Våren 2021 la de startkapitalen på bordet – 150.000 kroner hver – og ryddet plass i Wiktors lille, private garasje på Vik.
    – Allerede fra starten fikk vi overraskende god respons. Det var kaos, men et positivt kaos, sier Midtbø.
    Etter noen måneder måtte de utvide til leid lokale på Vik. Derfra gikk ferden videre til en egen seksjon i et lagerbygg på Blakstadheia, finansiert med hjelp fra Sparebanken Sør (Norge).
    – Vi fikk egentlig bare et skall med én stikkontakt, så alt annet måtte vi bygge selv. Strøm, lys, toalett, mesanin – hele pakken. Det ble 650.000 kroner ekstra, men det måtte til, sier Håland.

    TikTok som motor
    Gjennombruddet kom da de begynte å filme små monteringsvideoer på TikTok. I dag har Autohobby rundt 12.000 følgere.
    – Vi viser hvordan du legger inn gummimatter, monterer spoiler, eller fresher opp bilen. Folk ser at det er enkelt – og så kjøper de, forteller Wiktor Midtbø som er ansiktet utad på sosiale medier.
    Han ler:
    – Vi filmer mye tull også, bare for gøy. Det funker det òg.

    Nettbutikk endret alt
    I sommer byttet de nettplattform. Resultatet var merkbart: Færre feilbestillinger, raskere kasse og flere kunder.
    – Vi har hatt rekorder tre måneder på rad. I august omsatte vi for nærmere 1,3 millioner kroner på én måned. Det er ganske sykt å tenke på, sier Jonas.
    Målet for 2025 er 7,5 millioner i omsetning. Allerede neste år tror de på over ti.
    – Vi sa i 2021 at hvis vi nådde én million på en måned, skulle vi tatovere logoen vår. Nå må vi faktisk gjøre det, sier Wiktor Midtbø og smiler for kompisen har egentlig ikke vært så gira på tatovering, men nå skal han snart til pers.

    Lange dager – lite søvn
    Bak tallene ligger mye slit. Jonas Håland har i lange perioder kombinert bedriften med kvelds-/nattevakter som vekter på sykehus.
    Han har levd på fire-fem timer søvn i snitt.
    – Ikke sunt, men sånn er det når du bygger noe. Og det er verdt det, sier gutta
    Wiktor nikker:
    – Gründertilværelsen er ikke en tittel på LinkedIn. Det er 24-timers ansvar. Men vi elsker det.

    Planene videre
    Nå jobber de med å sikre tomt og finansiering til et nytt lager på 600 kvadratmeter (tomten er kjøpt men vi jobber med finansieringen). Det skal gi plass til større stylingdeler, flere elbilmodeller. De håper også å komme inn på det skandinaviske markedet. De har snust litt på det, men har foreløpig ikke tid til å følge opp alt byråkrati som følger med hvis man skal sende ting utenlands.
    Men nå utvikler ting seg fort og dagens lagerseksjon er ikke nok for alt de bestiller inn.
    – Vi trodde vi kunne være her i fem år. Men allerede nå ser vi at vi må videre, sier Jonas.
    De kikket rundt seg i området rett ved Agder fengsel i Froland og fant ut at tomta til tidligere Padel Sør var til salgs til en pris de kunne tåle.
    Med ståpåvilje og en velvillig bank som de opplever at tror på dem, slo de til.
    Padelbanene er solgt og skal få nytt liv et annet sted.
    Duoen håper å få opp nybygget på 600 kvadratmeter i løpet av neste år.

    Humor som våpen
    Jonas Håland har for øvrig erfaring med nettbutikk fra før.
    For noen år siden startet han Ledhobby AS – der han solgte ekstralys, arbeidslys og varsellys til kjøretøy og maskiner. Bedriften finnes fortsatt, men det er likevel Tesla-deler i deres felles «baby» det handler mest om.
    – Merker dere noe til Tesla-skam, undrer vi.
    Men det har ikke bremset dem. Da Elon Musk havnet i kontroverser, svarte de med humor:
    – Vi solgte klistremerker med teksten «I bought this car before Elon went crazy». Folk lo – og bestilte. Noen ganger gjelder det bare å snu det negative til noe gøy, sier Wiktor.

    Han boltrer seg på TikTok og andre sosial medier. Og når de har opplevd å få tilsendt litt feil varer, snur de også det til noe gøyalt.
    – Da renne bestillingene inn, får vi vite.

    De har også funnet ut at pakker med flere ting i (starterkit/pakkeløsninger), slår godt an.
    Kompisene – en fra Fevik og en fra Vik – står på. Hjemme har begge to både livsledsager og barn. der står også Teslaene deres.
    – Vi har kjøpt oss hver vår Tesla i lik farge – Gul-grønn. Den de er de konene våre som kjører, sier de med et smil.

    Det var Agderposten som publiserte dette først. Autohobby har gitt oss tillatelse til å legge ut artikkelen her også.

    AutoHobby er samarbeidspartnere med oss i Pappaklubben. Du får alltid ekstra god rabatt gjennom oss. 
    Klikk deg inn HER for å lese mer og se rabattkoden. 

    Forfatter

    • logo-pappaklubben
      Pappa.no

      Felles bruker hvor medlemmer og andre kan skrive artikler.

      Se alle innlegg
    AutoHobby Samarbeidspartner Tesla utstyr
    Forrige artikkelSterk kropp = Sterk Pappa – hvordan trening bygger mer enn kun synlige muskler!
    Neste artikkel Mor hadde fått seg en ny type – en mann som ikke bare slo med nevene.

    Relevante Artikler

    Christian Vik – Influenser

    kristian-saetre

    Kristian Sætre – 27 år (Gründer/mobbing)

    tommy-karlsen-mannsforum

    Tommy Karlsen – 49 år (Mannsforum / Kamerathjelpen)

    Legg igjen en kommentar
    Legg igjen en kommentar Cancel Reply

    Du må være innlogget for å kunne kommentere.

    Nye artikler
    pappaklubben-aftenposten

    Pappaklubben i Aftenposten

    15. november 2025
    foreldrepenger-guide-nav

    Foreldrepenger i Norge: En komplett guide for nybakte foreldre

    14. november 2025
    sjarmtroll-stjernedryss

    «Pappa, jeg klarte det!» – om å bygge mestring og trygghet sammen

    11. november 2025
    trening-sterk-pappa-hodet

    Trening for hodet – ikke for speilet

    10. november 2025
    Bli en del av gjengen
    Demo
    © 2025 Pappaklubben. Utviklet av Digikrutt.no.
    • Kontakt oss
    • Send inn artikkel
    • Annonser
    • Betingelser

    Skriv inn over og press Enter for å søke. Press Esc for å kansellere.

    Pappa.no
    Denne siden bruker cookies
    For å gi de beste opplevelsene bruker vi teknologier som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse egenskaper og funksjoner.
    Funksjonell Alltid aktiv
    Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å kunne bruke en spesifikk tjeneste som er eksplisitt etterspurt av abonnenten eller brukeren, eller kun for elektronisk kommunikasjon.
    Preferanser
    Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
    Statistikk
    Lagring av data eller tilgang benyttes kun til statistikk. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
    Markedsføring
    Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å opprette brukerprofiler for å sende reklame eller for å spore brukeren på en nettside (eller over flere nettsider) for lignende markedsføringsformål.
    • Administrer alternativer
    • Administrer tjenester
    • Administrer {vendor_count}-leverandører
    • Les mer om disse formålene
    Se preferanser
    • {title}
    • {title}
    • {title}

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?